Terranigma
TERRANIGMAS VÄRLD Jorden är en ihålig sfär med två sidor: en extern Ljus sida och en intern Mörk sida. I byn Crysta, i Mörka sidan, bor okynniga Ark, omedveten om övriga världen. Men en dag öppnar han en förbjuden dörr och sätter igång händelser som kommer att ändra världen. Terranigma har fängslat spelare i årtionden med sin känslomässiga historia och omvandlande resa. Nu kan du (åter)upptäcka denna magi! KUNGENS ÅTERKOMST År 1995 var detta tvådimensionella japanska rollspelsgenre som mest populärt, men även bland de älskade jättarna av 16-bit-eran skiljer sig Terranigma från mängden genom sitt unika världsbyggande, sina kvicka strider, det charmiga soundtracket och den fantastiska grafiken. Det är ett verkligt mästerverk, men trots detta har spelet aldrig lanserats på nytt. Tills nu. PIXELPERFEKTION De uttrycksfulla karaktärerna i Terranigma designades av den kända mangakonstnären Kamui Fujiwara och handpixlades till perfektion. Spelets soundtrack är lika imponerande och förekommer ofta på listor med 90-talets bästa videospelsmusik. Vare sig det är melankoliskt eller glatt passar varje spår spelets tema på ett vackert sätt. STRIDSSYSTEMET Terranigma känns överraskande fräscht, relevant och roligt än idag. Det har en ovanlig men mycket lyckad blandning av RPG-djup och actionspel. Du har alltid fullständig kontroll över Ark, medan du svingar hans pålitliga spjut för att gå till anfall, utföra hoppattacker, utfall och mer. Men var försiktig, fienden rör sig också i realtid! ETT FÖRETAG AV SKAPANDE OCH DESTRUKTION Spelen som utvecklades av Quintet på 90-talet var markerade av en speciell melankoli och återkommande teman av skapande och destruktion. Terranigma är deras mästerverk: ett tekniskt och historieberättande kraftpaket och en tidlös klassiker. Om du missade det 1995 har du chansen nu att uppleva något riktigt speciellt.