Susa fram genom mystiska Northstar Islands i en nytolkning av Sonics klassiska 2D-plattformsaction. Spela som Sonic, Tails, Knuckles och Amy och använd helt nya smaragdkrafter för att ta dig fram och anfalla på nya dynamiska sätt. Utforska vackra, aldrig tidigare skådade miljöer ensam eller med upp till tre andra spelare och stoppa Dr. Eggman, Fang och en mystisk ny motståndare från att förvandla öarnas gigantiska djur till Badniks innan det är för sent! - En ny variant på klassikern: 2D-Sonics höghastighetsplattformande har återskapats med 3D-grafik, nya krafter och förmågor och nya sätt att spela på! Du har aldrig spelat Sonic på det här sättet förut! - Spela som dina favoriter: Välj mellan Sonic, Tails, Knuckles och Amy och använd deras unika förmågor för att susa fram på Northstar Islands för att försöka besegra Dr. Eggman som här samarbetar med en annan gammal nemesis, Fang, och en ny mystisk, rustningsklädd motståndare. - Använd kaossmaragdernas krafter: Multiplicera dig, simma uppför vattenfall, byt form och mer därtill med kaossmaragderna. - Ju fler desto bättre: Spela igenom hela kampanjen med upp till tre andra spelare i ett lokalt samarbetsläge där spelarna kan komma och gå för första gången någonsin i ett Sonic-spel. - Utmana spelare från hela världen: Tävla lokalt eller online med upp till 8 spelare i det helt nya stridsläget!