Ett år har passerat sedan en världsomspännande katastrof utplånade större delen av mänskligheten. En ensam man kämpar för att överleva i en övergiven stad samtidigt som han försöker att hitta sin förlorade fru och dotter. Överlev de kvävande, dammtäckta gatorna. Klättra upp för vad som återstår av de sista höghusen för att nå friskluft och hitta orörda resurser. Utforska de sönderfallna ruinerna i vad som en gång var en livlig storstad. Och upptäck hur den raserade världen har påverkat mänskligheten som nu består av misstänksamma överlevare, farliga beväpnade gäng och offer i behov av hjälp.