Medan kriget härjar i Sydostasien har en indonesisk forskarfraktion i hemlighet arbetat på ett mänskligt virus, som testats på apor för att användas i kriget. Det gick inte enligt planerna och aporna lyckades lura vakterna, rymma från anläggningen och orsaka kaos i en närliggande dal. Händelsen upptäcktes av militär underrättelsetjänst från båda fraktionerna, som nu skickar styrkor för att säkra forskningen. Ge dig in i den täta djungeln och kämpa om herraväldet i en dal med en medicinsk forskningsanläggning, ett urgammalt tempel och ett grönskande vattenfall. Dalen är infanterifokuserad med begränsad tillgänglighet, så nyckeln till framgång hänger på användandet av smidiga fordon som RHIB på floden och fyrhjulingar för snabba transporter. Under utvecklingen av kartan Operation Outbreak har Battlefield 4-spelarna hjälpt till att ta fram den slutliga formen, genom att ge feedback, förslag och rösta i kritiska utvecklingsundersökningar. Är du redo att spilla blod i djungeln?