The Dark Eye: Memoria
Två berättelser, två karaktärer, en fantastisk upplevelse: i Memoria färdas spelaren genom olika tidsperioder och följer två tydliga protagonister: Sadja, en prinsessa från södern som vill bli krigshjälte och Geron, en fågelfångare som vill lyfta en förbannelse från sin flickvän. I spelet kombineras peka-och-klicka med unik magisk skicklighet. Sadja, en prinsessa från södern, vill bli historiens största hjälte – genom att gå in i och lyckas i det största kriget Aventuria råkat ut för: Mages krig utspelas mitt i en obeboelig öken. Protagonisten Geron lever nästan 450 år efter det stora kriget. Gerons älskade Nuri har förvandlats till en korp av en hemsk förbannelse. Geron måste, för att hon ska bli människa igen, få hjälp av den mystiska köpmannen Fahi, som äger magiska krafter. Men Fahi vill bara hjälpa Geron om han går med på att lösa ett pussel som Fahi har sett i en dröm. Sökandet efter svar leder snart till en räcka av händelser som binder ihop både Sadjas och Gerons berättelser, och hotar att förvandla nutid till en ohygglig återspegling av en sedan länge glömd förgången tid. Memoria kombinerar klassiska peka-klicka-äventyrsspel med funktionerna hos The Dark Eye, ett av de mest lyckosamma RPG-universum som fantasy-världen känner till. Äventyrspussel i peka-och-klicka-genren har utvecklats genom att magiska funktioner lagts till – och klok, talande personal. I åtta kapitel kan spelaren styra både Sadjas och Gerons öden, oavsiktligt interagerande med varandra, och överbrygga mer än 500 år. Kapitlen i Memoria har rik grafik, fantastiska platser, en spännande fantasy-berättelse och unik pusseldesign som skiljer sig åt i de olika kapitlen.