Europa Universalis IV: Common Sense
Common Sense to piąte duże rozszerzenie gry Europa Universalis IV poświęcone dyplomacji i rozwojowi wewnętrznemu państw. W tym dodatku możesz stymulować pokojowy rozwój narodu i ambitną budowę imperium. Otrzymujesz także narzędzia potrzebne do prowadzenia wielkiej dyplomacji. Wprowadzające głębokie zmiany opcje religijne dodają rozgrywce głębi oraz intrygującej złożoności. Możliwość ścisłej współpracy z poddanymi oraz sprawowania nad nimi lepszej kontroli w drodze interakcji i dekretów to potencjał, obok którego nie może przejść obojętnie żaden władca monarchii konstytucyjnej zamierzający uśmierzyć wewnętrzne konflikty. Główne cechy: Nowy wymiar religii: Nowe mechanizmy rozgrywki dla protestantów i buddystów dodają rozgrywce głębi. Protestanci mogą stworzyć kościół narodowy, wykształcając tradycję religijną. Buddyści z kolei muszą zachować równowagę pomiędzy wysoką i niską karmą (władca o wysokiej karmie traci kontakt ze światem, zaś władcy o niskiej karmie przestaje ufać jego własna armia). Pobożność: Teokracje cechuje pobożność zależna od ich wierności zasadom wyznawanej religii. Wysoka pobożność podnosi prestiż, wzmacnia wpływy papieża oraz zwiększa dochód z podatków. W teokracjach następcy wyłaniani są z grupy sześciu kandydatów takich jak wpływowy kaznodzieja czy syn arystokraty. Interakcja z poddanymi: W stosunku do poddanych władca może podjąć ponad 15 nowych działań, w tym narzucić własną dynastię wasalom. Parlament: Model władzy parlamentarnej dla monarchii i republik konstytucyjnych oraz specjalne rządy parlamentu dla Anglii. Zapewnij swoim prowincjom reprezentację w parlamencie i przekup ich przedstawicieli, aby wspierali w Cię w głosowaniach zwiększających potęgę Twojego narodu. Ulepszenia prowincji: Przeznaczaj punkty władzy monarchy na podnoszenie podatków, rozwój populacji oraz zwiększenie produkcji towarów w Twoim imperium. Wolne miasta Świętego Cesarstwa Rzymskiego: Małe narody zamieszkujące Sacrum Imperium Romanum mogą uzyskać status wolnych miast. Ranking rządów: Wszystkie państwa – od malutkich księstw po rozległe imperia – podlegają klasyfikacji i gdy zyskują na sile, zdobywają coraz wyższą pozycję w rankingu.