Metal Black is een 2D side-scrolling shooter eerst uitgebracht als arcade spel door Taito in 1991. Dit spel is een reproductie van de thuis console versie die is uitgebracht door Ving in 1996. ◆Power-ups Geef jouw beam een level up door pak power-ups die rondzweven, genaamd NEWALONE (ronde moleculen in de kleuren rood, blauw en geel). Er zijn vijf niveaus (het hoogste is MAX) om jouw wapens naar te upgraden. Wanneer je beam balk vol is, kun je beam energie aanvallen uitvoeren. Echter, de beam balk raakt leger door elke van deze aanvallen, en als de balk leeg is kun je de beam energie aanval niet meer gebruiken. Er zijn twee soorten beam energie aanvallen. ・Focused Beam: Schiet een gerichte straal recht naar voren terwijl de energie schietknop wordt ingedrukt en vastgehouden. Als de beam balk maximaal vol is, zal dit de MAX lasers afvuren. ・Release Beam: Wanneer de beam balk op MAX staat, schiet je met een druk op de energie schietknop een aanval die alle vijanden beschadigt. De eindbaas van elk level schiet ook energie beam aanvallen. Wanneer de beam van jouw schip de beam van een eindbaas raakt, zal de interferentie een enorme bal energie creëren, die beweegt van de kant met de vollere balk naar de kant met de legere balk. ◆Handige functies en optie instellingen alleen beschikbaar in S-Tribute ・Terugspoelen Spoel het spel een bepaalde tijd terug en ga verder. ・Snel opslaan/laden Sla het spel wanneer dan ook op. ・Online Ranking Ga in de instellingen naar de online ranking modus om je score op het online scorebord in te vullen en zie hoe je het doet ten opzichte van andere spelers. ・Onbeperkte Credits Je kunt het beperkte aantal continues uitzetten, waardoor je oneindige continues krijgt. ・Level Selecteren Je kunt het spel starten in elk level. ・Scan Lines Bootst de nostalgische weergave op CRT-monitor na. ◆S-TRIBUTE Herdrukken van de klassiekers die ontwikkeld en geproduceerd zijn door City Connection met de Zebra Engine in het Megadrive tijdperk. Speel verschillende spellen met verbeterde besturing en nieuwe mogelijkheden.