Europa Universalis IV: Leviathan
In het uitbreidingspakket Europa Universalis IV: Leviathan krijg je nieuwe middelen om macht voor je land te centraliseren en te verzamelen. Nieuwe diplomatieke acties geven je de middelen om het op te nemen tegen machtigere tegenstanders en met de nieuwe economische middelen kun je rijke vazalstaten oprichten die je monumentale hoofdstad rijkdom en ontwikkeling zullen brengen. Leviathan biedt ook nieuwe verbeteringen voor andere kerngebieden van het spel, zoals koloniën en regentschappen. Kenmerken van Europa Universalis IV: Leviathan: ◾Om gunsten vragen: probeer in de gunst te komen bij andere naties en gebruik ze om diplomatieke doelen te realiseren. ◾Nieuwe regentschapsopties: regentenraden vertegenwoordigen de belangen van de machtigste staat en deze kunnen worden verlengd om de troonsbestijging van een ongeschikte monarch te vertragen. ◾Gespecialiseerde koloniale naties: laat je koloniën zich concentreren op militaire hulp, handelsmacht of zelfbestuur. ◾Ontwikkeling centraliseren: je kunt nu ontwikkeling van je vazallen of territoriale bezittingen stelen om de macht van je hoofdstad te vergroten. ◾Hoofdstad plunderen: plunder een vijandelijke hoofdstad als een voorwaarde voor vrede en haal de ontwikkeling naar je eigen hoofdstedelijke metropolis. ◾Infrastructuur uitbreiden: provincies kunnen hun capaciteit voor het bouwen van nieuwe bouwwerken en fabrieken uitbreiden, zodat kleinere naties tegen bescheiden kosten centrums van rijkdom kunnen creëren. ◾Staat centraliseren: verminder de kosten van bestuur door ongebruikte hervormingspunten uit te geven. ◾Totemisme: naties die de Totemistische religie aanhangen, kunnen een pantheon van voormalige leiders vereren, waarmee bonussen verdiend kunnen worden die de vaardigheden weerspiegelen die ze tijdens hun leven hadden. ◾Monumenten: ontwikkel grote projecten en breid deze uit, waardoor je nieuwe bonussen aan je rijk toevoegt. ◾Nieuwe eenheidsmodellen: nieuwe legereenheden voor Zuidoost-Aziatische naties, inclusief Indochinese, Indonesische en Polynesische naties. ◾En meer: inclusief de mogelijkheid bezette vijandelijke provincies aan te pakken, transporten in te lijven als een plutocratische natie, te observeren hoe erfgenamen aan legitimiteit winnen terwijl ze wachten om de troon te erven en andere wijzigingen.