WRC 8 - Ford Escort MkII 1800 (1979)
Ford er fortsatt aktiv i WRC som offisiell bilprodusent, men de er allerede historiske med sin Ford Escort RS1800. Med sin 270-hestekrefters Cosworth-motor hjalp den det Detroit-baserte selskapet å vinne sitt første mesterskap som produsent i 1979. To år senere vant Ari Vatanen mesterskapet som sjåfør i en Escort RS1800.