Som medlem av byrået for paranormal forskning og forsvar har Hellboy forsvart verden mot beist, hekser, demoner og en rekke «lovecraftian»-guder. Med sin pålitelige revolver og «dommedagens høyre hånd» har Hellboy blitt en spesialist innen monsterfjerning.