"The Broken Alliance gir spillerne 8 nye historieoppdrag som sømløst integreres i enspillerhistorien, og knyttes sammen i et helt nytt plott som utforsker den intrikate labyrinten av Colonials politikk. Nye figurer kommer og forstyrrer gamle avtaler og danner nye partnerskap. Utvidelsen kommer med fire splitter nye Capital-skip og to nye skvadroner, noe som bringer nye funksjonaliteter og taktikker i den første cylonkrigen."