Kuolleen Novosibirskin kaupungin pinnan alla Colonel Khlebnikov suuntaa kotiin poikansa Kirillin luo uudeksi vuodeksi. Mutta kaikki ei ole hyvin ihmisillä kaupungissa: lima kuluttaa tunneleita, mutanttien hyökkäykset ovat yleistymässä ja arvokas, ihmisiä säteilymyrkytykseltä suojaava ”vihreä juttu” on hupenemassa. Ihmisten selviytyminen saattaa edellyttää johtajilta äärimmäisiä toimia... Tarina seuraa Novosibirskin viimeisinä elonpäivinä tapahtunutta Khlebnikovin matkaa ja sen kokemuksia, joita Colonel Miller käy läpi vuotta myöhemmin. Pelaajille on luvassa klassinen tarinavetoinen pelikokemus uutena lineaarisesti etenevänä Metro-sarjan lukuna. Luvassa on myös aivan uusi ase, tappava liekinheitin sekä klaustrofobisia ympäristöjä ja tuttua hiuksia nostattavaa jännitystä.