METAL GEAR & METAL GEAR 2: Solid Snake
Metal Gear Den første titel i METAL GEAR-serien, som blev udgivet i 1987. Denne anmelderroste spilserie blev født af idéen om at undgå kamp og infiltrere fjendens territorium uden at blive opdaget – en komplet modsætning af almindelige actionspil – der resulterede i skabelsen af en helt ny spilgenre: stealth-action. Bemærk, at visse dele af spillet er blevet ændret i forhold til originalen for at gøre det lettere at betale og justere sværhedsgraden, samtidig med at gameplayet er det samme som dengang. Metal Gear 2: Solid Snake Dette er den anden titel i METAL GEAR-serien, der etablerer seriens grundlæggende mekanik, såsom at sætte sig på hug for at undgå at blive opdaget, bevidst tiltrække fjender ved at banke på vægge, fjender, der reagerer på Snakes fodtrin, en radar til at opdage fjendens positioner, handlinger og bevægelser. Den skildrer også motiverne bag BIG BOSS' handlinger, skæbnen for soldater uden en nation at kæmpe for, og en kompleks fortælling, der er blevet et ikonisk kendetegn for serien.