Din succes i Catan har medført velstand og rigdom – men samtidig uønsket opmærksomhed. En nådesløs barbarhorde fornemmer rigdommene overalt og er allerede på vej mod Catans kyster. Vil du stadig kunne vinde som cataner med denne truende situation på øen? Er dine riddere stærke nok til at standse tidevandet alene, eller kan I tilsidesætte jeres uoverensstemmelser med andre byer i et fælles forsvar af Catan? Hver beslutning tæller, og uret tikker. - Udvikl en civilisation Cities & Knights gør det muligt for spillerne at udvikle deres byer til blomstrende storbyer gennem nye råvarer i spillet: papir, mønter og stof. Disse råvarer er vigtige for at udvikle din by på tre områder: handel, politik og videnskab. Disse opgraderingskrav øges for hvert niveau af by-forbedringer. - Gør fremskridt Cities & Knights introducerer fremskridtskortet. Saml og spil fremskridtskort, som giver dine byer en fordel. Spil f.eks. fremskridtskortet " Mesterhandler" for at kigge på en anden spillers ressource- og varekort, hvis vedkommende har flere sejrspoint end dig, og udvælg to, som du kan fylde på dit eget lager. - Styrk dit forsvar Byg og styrk dine riddere, så de kan beskytte dig mod de barbariske horder, og forsøg at hæmme andre spillere, når de prøver at styrke deres egne byer. Hvis du fortsætter udviklingen, kan du til sidst omdanne din by til en storby og dermed gøre den usårlig over for barbariske angreb! - Slå barbarerne tilbage Når barbarerne angriber, bestemmes størrelsen af barbarernes horde ud fra det samlede antal byer på spillepladen. Du kan slå dine riddere sammen med andre spilleres styrker, men pas på: Hvis dine tapre riddere svigter i forsvaret af Catan, vil den svageste spiller blive plyndret og få sin by reduceret til en bosættelse.