"“The Broken Alliance” præsenterer spillerne for 8 nye historiebaserede missioner, der er naturligt integrerede i spillets single player-kampagne og bundet sammen i en helt ny historie, som udforsker den indviklede labyrint af kolonial politik. Nye figurer træder ind i konflikten, hvor de nedbryder gamle alliancer og smeder nye partnerskaber. Udvidelsen inkluderer fire helt nye og centrale fartøjer og to nye eskadriller, der styrker den første cylonske krig med ny funktionalitet og nye taktiske muligheder."